Restauratie schilderij
Inleiding
In juni 2008 werd Restauratie Atelier Picard benaderd door de kunstenaar Koen Vermeule, of wij tijd hadden om de restauratie ter hand te nemen van een door hem geschilderd kunstwerk uit 2004. I.s.m. onze kollega Alonja, is dit project vervolgens gestart.
Het schilderij “JUMP” (olie- en acrylverf op acryl-geprepareerd linnen, op houten spieraam, 130x180cm) heeft tijdens een brand in een Ambassade, schade opgelopen door rookontwikkeling ter plaatse, waardoor een flinke roetlaag zich over het gehele oppervlakte van het schilderij heeft vastgezet. Het schilderij zelf alsmede de spielatten hebben gelukkig verder geen brandschade. Van dit schilderij is 80% van het oppervlakte geschilderd op een zeer pasteuze/reliefachtige wijze.
De Restauratie
Het schilderij is in eerste instantie gereinigd met de museumstofzuiger, t.b.v. de meer losse deeltjes roet. Ook de achterzijde van het doek en de spielatten zijn op deze wijze gereinigd.
Als eerste is, mede voor de offerte, een proef gedaan op de zijkant van het schilderij met het roet-oplossend mengsel. Hiervoor zijn verschillende verdunningen gemaakt. Op deze proefneming, is vervolgens de juiste verdunning gebaseerd.
Het oppervlakte voorzichtig droog gereinigd met opnemende rolletjes/bolletjes van een biologische versie van creacolor. Deze handeling is herhaald.
Daarna is het gehele oppervlakte vochtig gereinigd (in matrixen a-c, b-d enz.) d.m.v. wattenstaafjes en het roetoplossend mengsel, in demiwater opgelost en direct weer opgezogen middels droge wattenstaafjes (licht invochten/oplossen roet, opzuigen), alles per kwart centimeter.
Tenslotte het gehele oppervlak na-reinigen, (idem in matrixvorm), (demi water en vochtabsorberende tissue, wattenstaafjes).
Een gemengd olie- op acrylverf schilderij, waarbij ook gedeeltes acrylverf niet zijn overschilderd door de olieverf, levert een tamelijk kwetsbaar oppervlakte op, (met name voor iets dergelijks als rookschade). In dit opzicht is het “oude gebruik” van vernissen wellicht aan een herwaardering toe.
Vandaar dat wij geadviseerd hebben (om in de nabije toekomst te overwegen) om dit schilderij in samenspraak met de kunstenaar, alsnog dun te vernissen (zijdeglans/reversibele vernis).
Met dank aan:
Koen Vermeule,
Labshop, Twello